Donderdag 14 oktober 2010 Paulus van Felix Mendelssohn-Bartholdy
Paulus
van Felix Mendelssohn-Bartholdy
14 oktober 2010, 20h00
in de Hanzehof te Zutphen
Paulus
Felix Mendelsson-Bartholdy bewerkt in het oratorium Paulus het thema van het leven van Saulus, die later als Paulus het Christendom zal verspreiden, uit. Het oratorium Paulus heeft met aria’s, koralen en recitatieven duidelijke kenmerken van oratoria uit de barokke en klassieke periode. Mendelssohn heeft het koor een centrale rol gegeven. Met ruim vijfentwintig koordelen schiep hij een groot monumentaal werk dat direct bijzonder populair werd. Dit magistrale koorwerk is echter de laatste jaren niet uitgevoerd in de regio Stedendriehoek. Een reden temeer voor Concentus Cantzione dit werk te programmeren.Achtergrond van het werk
Concentus Cantzione heeft met de Paulus van Mendelssohn-Bartholdy deze keer gekozen voor een romantisch oratorium. Dit grote koorwerk voor solisten, romantisch orkest en koor past geheel in de muzikale ontwikkeling die Concentus Cantzione nastreeft. Werd begonnen met barokwerken en werd dit gevolgd door de uitvoering van Die Schöpfung van Franz Joseph Haydn nu is het oratorium Paulus de logisch volgende stap om grote werken uit de muziekgeschiedenis vanuit een historische context uit te voeren. Mendelssohn maakte diepgaande studie van de werken van Bach, van Händel, van Mozart en van Haydn. Het oratorium Paulus heeft als eerste grote oratorium uit de romantiek met aria’s, koralen en recitatieven duidelijke kenmerken van oratoria uit de barokke en klassieke periode. Mendelssohn heeft daar geheel nieuwe elementen in de orkestratie (schitterende orkestkleuren), melodieën en klankuitbeeldingen aan toegevoegd. Hierdoor ontstond een voor die tijd modern en vernieuwend werk. Mendelssohn heeft een grote plaats voor het koor ingeruimd. Met ruim vijfentwintig koordelen schiep hij een groot monumentaal werk dat direct bijzonder populair werd. Mendelssohn liet zich in dit werk inspireren door zijn grote voorbeeld Johann Sebastian Bach. Naar vorm en inhoud lijkt het een rechtstreekse verwijzing naar Bach’s Mattheus Passion. Mendelsohn verwerkte in zijn werk op een virtuoze manier en op geheel eigen wijze koraalmelodieën. Sommige koordelen verwijzen rechtstreeks naar Bach’s monumentale werk. Mendelssohn kon net als Bach en Händel koormuziek schrijven die ‘goed klonk’. Grote componisten uit de Romantiek als Bruckner (Te Deum) en Brahms (Ein Deutsches Requiem) volgden met intense emotionaliteit zijn voorbeeld in hun grote bekende werken voor koor en orkest.Wat wij het publiek bieden
Door het uitvoeren van het oratorium “Paulus” van Felix Mendelssohn-Bartholdy zal het publiek kennis maken met een weinig bekend werk dat als een vroeg-romantisch oratorium hét keerpunt vormt tussen oratoria uit de barokke en de klassiek periode en de romantische oratoria. De aanleiding voor dit project is gelegen in onze visie op cultuur. Wij willen een brede groep mensen interesseren in klassieke muziek uit verschillende perioden door zangers op projectkoorbasis te laten samenwerken met professionele orkestmusici en met professionele solisten en daardoor een kwalitatief hoogstaande productie te realiseren. In de traditie die we hebben opgebouwd past het op nu een werk te kiezen uit de vroeg-romantiek, na eerder werk te hebben uitgevoerd uit de barok en de renaissance. Concentus Cantzione kiest bij deze uitvoering voor een meer “barokke” benadering. Mendelssohn putte inspiratie voor dit werk uit de passies van Johann Sebastian Bach en bekende oratoria van Georg Friedrich Händel en van Franz Joseph Haydn. De opbouw van Paulus is vergelijkbaar met de passies van Bach en oratoria van Händel, qua sfeer echter is het onmiskenbaar romantisch. Een trouw publiek van Concentus Cantzione zal de historische ontwikkeling van Passies via Die Schöpfung naar de Paulus bijzonder waarderen. Door deze werken in een historische volgorde te plaatsen krijgt men een goed inzicht in de ontwikkeling die klassieke muziek en in het bijzonder de oratoria, hebben doorgemaakt. Ook door deze educatieve meerwaarde verdient het daarom voor het voetlicht te worden gebracht.Felix Mendelssohn Bartholdy (1809 – 1847)
