Matthäus Passion – 30 oktober 2021

 

 

 

Op de zaterdag vóór Allerzielen wordt in de St. Werenfriduskerk te Zieuwent voor het eerst sinds anderhalf jaar de Matthäus Passion van J.S. Bach weer uitgevoerd. Deze passie werd jaarlijks uitgevoerd op Goede Vrijdag, maar helaas moest daar in 2020 en 2021 van afgezien worden. De organisatie van het concert ligt in handen van de Stichting Paaspop Klassiek in Zieuwent.

Datum: zaterdag 30 oktober 2021

Aanvang: 19.30 uur

Plaats: St. Werenfriduskerk, Zieuwent

Kaartverkoop via www.paaspopklassiek.nl

Solisten

Evangelist – Vincent Lesage

De jonge tenor heeft een bijzondere passie voor het barokrepertoire en wijdt zich aan een historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Hij ontwikkelde een flexibele techniek die zich aanpast aan diverse stijlperiodes en genres. Zijn specialiteiten zijn de virtuoze retoriek bij Bach, de lichtheid in de Franse haute-contrepartijen en de gorgiapassages uit het Italiaanse seicento. Verder overtuigt hij in het cantabile van Händel of Mozart en in de diepe expressie van het Duitse Lied. Hij neemt masterclasses bij onder meer Greta De Reyghere, Howard Crook en Udo Reinemann.

Christus – Peter Arink

Peter Arink studeerde aan het conservatorium in Enschede en vervolgens bij Udo Reinemann aan het conservatorium van Utrecht. Aansluitend werd hij lid van het studio-ensemble van het Internationaal Opera Centrum Nederland te Amsterdam. In 1993 debuteerde hij als Papageno in Die Zauberflöte (Festival d’Auvers, Frankrijk). Sindsdien zong hij vele rollen in binnen- en buitenland. Ook als oratoriumsolist heeft Peter Arink een aanzienlijk repertoire opgebouwd waaronder de Matthäus Passion, de Johannes Passion en het Weihnachtsoratorium van Bach, Die Schöpfung en Die Jahreszeiten van Haydn, het Requiem van Mozart, Petite Messe Solenelle van Rossini, Ein Deutsches Requiem van Brahms, het Requiem van Verdi en de Messa di Gloria van Puccini. Daarnaast is hij sinds 2007 verbonden aan het koor van De Nationale Opera. Ook bij DNO is hij veelvuldig solistisch te horen.

Sopraan – Hilde Coppé

De Belgische sopraan Hilde Coppé studeerde aan de Koninklijke Muziekconservatoria van Gent en Brussel bij Lydia Lesage en Dina Grossberger, waar ze het Hoger Diploma Zang behaalde. Van Ronny Lauwers kreeg ze lyrische kunst. Aan het Tilburgs Conservatorium ontving zij het diploma voor Uitvoerende Musicus met grootse onderscheiding. In Londen studeerde ze bij Jessica Cash. Daarnaast volgde ze masterclasses bij Jos van Immerseel, Noëlle Barker, Vera Rosza en Sarah Walker. Ze had jarenlang zangpedagoge Tua Sieuw Loh als coach. Hilde Coppe is een veelgevraagde soliste voor barok, klassiek, romantiek en hedendaagse muziek. Ze heeft heel wat passies en oratoria op haar repertoire staan. Zij werkte samen met dirigenten als Grant Llewellyn, Patrick Peire, Koen Kessels, Ludo Claesen en met Emile Engel. In kamermuziekverband zingt zij met klarinet en piano in het “Lotustrio” en met trompet en orgel in het “Trio Symfonia”. Zij geeft stemvorming, zang en vocaal ensemble aan de academies van Roeselare en Wetteren.

Altus – Kaspar Kröner

Kaspar Kröner begon zijn muzikale carrière met een studie altviool aan de Hochschule für Musik in Berlijn. Nadat hij zijn altstem had ontdekt, werd hij aan hetzelfde instituut door Scot Weir, Stewart Emerson en Wolfram Rieger begeleid bij de eerste stappen in zijn ontwikkeling als countertenor. Om zich te specialiseren in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk zette hij zijn zangstudie voort aan de afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Michael Chance, Peter Kooij, Jill Feldman, Rita Dams en Diane Forlano. Daarnaast volgde hij masterclasses bij onder meer Helmut Rilling, Barbara Schlick, Gefrey Gall, Stephen Stubbs, het Hilliard Ensemble, Thomas Quasthoff en Jard van Nes. Kaspar Kröner brengt als solist een gevarieerd repertoire van lied, oratorium en opera en met ensembles als het Nederlands Kamerkoor, Amsterdam Baroque Choir, Huelgas Ensemble, Cinquecento en Cappella Amsterdam. Hij vertolkte verschillende operarollen en werkte samen met dirigenten als Ton Koopman, Daniel Reuss, Pablo Heras Casado, Risto Joost, Paul van Nevel, Mike Fentross, Jörg-Peter Weigle, Richard van Schoor en Hermann Bäumer. Als ontvanger van een studiebeurs van de „Studienstiftung des deutschen Volkes” en de „Förderpreis der Musikakademie Rheinsberg” nam hij deel aan diverse producties met moderne muziek, waaronder wereldpremières van speciaal voor hem geschreven werken.

Tenor – Adriaan de Koster

Tenor Adriaan de Koster begon zijn muziekstudies in 2002, nadat hij zijn universitaire opleidingen economie en cultuurmanagement afgerond had. Na zijn master zang aan het Lemmensinstituut (Leuven) bij Jan Caals, Marianne Vliegen en Lieve Jansen studeerde hij in Den Haag bij Andrew Schroeder. Momenteel wordt hij gecoacht door Ronald Klekamp. Als solist nam hij de tenorpartij voor zijn rekening in vele cantates en het Magnificat van J.S. Bach.  Ook was hij te horen in de muziektheaterproductie Almschi met de Octopus Solisten en in Rossini’s “Il signor Bruschino” vertolkte hij de rol van Florville. Hij soleerde in de Markuspassie van Keiser, Membra Jesu Nostri (Buxtehude), het Stabat Mater van Haydn en als evangelist en solist in J.S. Bachs Passies. Naast zijn opleiding als solist is hij ook een veelgevraagde ensemblezanger. Hij deed verschillende projecten met graindelavoix, BachPlus, Vox Luminis, Pygmalion (F) en Cappella Amsterdam. Ook is hij vast lid van de Nederlandse Bachvereniging, Huelgas Ensemble en Utopia Ensemble. Door in verschillende koren en vele projecten mee te zingen kreeg hij de kans verschillende dirigenten te ontmoeten. Zo zong Adriaan al onder leiding van onder andere Bart Van Reyn, Erik Van Nevel, Masaki Suzuki, Hervé Niquet, Richard Egarr, Paul Van Nevel, Phillippe Herreweghe en Sigiswald Kuijken.

Bas – Michiel Meijer

Afkomstig uit een muzikale familie begon Michiel Meijer zijn opleiding op twaalfjarige leeftijd met hobolessen bij Henk Knöps. Na zijn middelbare school studeerde hij Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht en aansluitend Solozang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Charles van Tassel. Al tijdens zijn studie deed hij koorervaring op bij verschillende professionele koren onder leiding van Daniel Reuss, Gustav Leonhardt en Jos van Veldhoven. Inmiddels heeft hij als solist een breed repertoire ontwikkeld van oratoria, liederen en ensemblemuziek; van vroegrenaissance tot hedendaagse composities. De laatste jaren heeft hij zich voornamelijk gewijd aan muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw en heeft hij een reputatie opgebouwd als specialist in barokcantates en -oratoria. Hij treedt regelmatig solistisch op met de Nederlandse Bachvereniging en was onder meer te op het Festival Oude Muziek van Utrecht, het Boston Early Music Festival en het Tropical Baroque Music Festival van Miami. Daarnaast zong hij Bach’s Johannes Passion (Christus) met het Girton College Choir Cambridge in London, solocantates met diverse organisten (Aart Bergwerff, Jaap Hillen, Ruud Huijbregts, Charles de Wolff) en trad hij op met kamermuziekensembles in Duitsland, Italië, Spanje en Zwitserland. Michiel Meijer maakte diverse cd-opnames. Als freelancer is Michiel Meijer verbonden aan het Amsterdam Baroque Choir van Ton Koopman en het Nederlands Kamerkoor. Naast zijn werkzaamheden als uitvoerend kunstenaar, neemt het coachen van kleine groepen zangers en koren een steeds belangrijker plaats in. Sinds oktober 2012 vormt hij samen met violiste Paulien Kostense de artistieke leiding van Bach Ensemble Amsterdam.

Koor 1 – Concentus-Cantzione uit Zutphen

De Stichting Projectkoren Zutphen organiseert sinds 2007 jaarlijks een of meerdere concerten in Zutphen en omgeving met het projectkoor Concentus-Cantzione. Het koor wordt per project samengesteld. Het bestaat uit ervaren, geschoolde zangers en zangeressen. In een tijdsbestek van enkele weken studeren zij de stukken in. Uitvoeringen hebben plaats met professionele orkesten en solisten. Zo zijn in de afgelopen jaren onder andere de Johannes Passion van J.S. Bach, de Schöpfung van J. Haydn, de Paulus van Mendelsohn Bartholdy, De Requiem van Verdi en het openingsconcert van het Beethovenfestival in 2016 in Zutphen uitgevoerd. Sinds 2012 zingt Concentus-Cantzione samen met Ex Arte uit Enschede jaarlijks de Matthäus Passion van J.S. Bach uit in Zieuwent. Voor het eerst dit jaar zal Concentus-Cantzione in Zieuwent de Messiah van G.F. Händel uitvoeren. Daarvoor is een koor samengesteld van ruim dertig zangeressen en zangers. Zij treden op met het orkest Concerto Barocco en de solisten Hilde Coppé (sopraan), Vincent Lesage (tenor), Kaspar Kröner (countertenor) en Joachim Höchbauer (bas). Het geheel staat onder de bezielende leiding van de dirigent Emile Engel.

Koor 2 – Vocaal ensemble Ex Arte uit Enschede

Ex Arte is een veelzijdig, ambitieus koor en bestaat uit twintig geschoolde amateurzangers uit de regio Enschede. Ex Arte zingt zowel oude muziek als werk van componisten van deze tijd. Dat betekent dat niet alleen Monteverdi, Des Prez en Bach op het repertoire staan maar ook bijvoorbeeld Whitacre, MacMillan en Lauridsen. Ex Arte zingt vaak a capella of met een klein instrumentaal ensemble, op intieme locaties zoals het beroemde barokkerkje in het Duitse Zwillbrock, het prachtige Concordia in Enschede of de kasteellocatie Havezate Brecklenkamp in Lattrop. Daarnaast zijn er grote projecten. De jaarlijkse Matthäus Passion en de kerstconcerten in de Zieuwentse ´kathedraal van de Achterhoek´ zijn voorbeelden van evenementen met groot orkest en professionele solisten. Eind 2015 stond Ex Arte in het voorprogramma van het Nederlands Kamerkoor. Andere hoogtepunten zijn de uitvoering van het moderne Rothko Chapel, een muzikaal-visuele belevenis met projecties van Rothko´s schilderijen, het Weihnachtsoratorium van Bach, strijdliederen van de zogenoemde ´Karl Marx van de muziek´ Hanns Eisler en het zestiende eeuwse Spem in Alium van Thomas Tallis dat maar liefst 40-stemmig is. Daarnaast het speciaal voor Ex Arte geschreven Quasi Rapito van Berry van Berkum en de buitenlandse koorreizen naar Leuven (2017), Thüringen (2013) en Parijs (2009), waar het koor in de Eglise de Madeleine het Requiem van Duruflé uitvoerde. Ex Arte is in 1985 opgericht en werkt sinds 2002 met dirigent Emile Engel. 
www.exarte.nl  

Repinikoor – De Ulftse Nachtegalen
Adriaan Hendriks legde in 1962 het fundament voor dit koor en zorgde ervoor dat het koor een eigen ‘clubgebouw’ had in Ulft. Ben Simmes nam in 1987 de baton van hem over. Omdat het koor inmiddels aanzienlijk van omvang was, werd besloten dat op te delen in een koor voor kinderen van 5 tot 11 jaar en een jeugdkoor voor jeugd en jongeren van 11 tot 21 jaar. In 1997 werd het vervolgkoor Luscinia (Latijn voor nachtegaal) aan toegevoegd; een vocaal emsemble voor voormalige koorleden ouder dan 21. De koren zongen met Ernst Daniël Smidt, John van Halteren, Anita Meijer en Henriëtte van Lith en wonnen diverse prijzen.

www.ulftsenachtegalen.nl

Orkest – Barokorkest La Sorpresa

Ervaring en jeugdig elan gaan hand-in-hand bij La Sorpresa. Aanstormend talent voegt zich bij musici die hun sporen al ruimschoots hebben verdiend op nationale en internationale podia voor barokmuziek. Gedegen inzicht in de barokke uitvoeringspraktijk, gecombineerd met gezonde nieuwsgierigheid en een frisse blik zorgen samen met de intense bevlogenheid van de musici voor bijzondere concerten waar het enthousiasme vanaf spat. Het orkest speelt op historische instrumenten of op kopieën daarvan. La Sorpresa staat voor passie, kwaliteit en goede sfeer.

www.barokorkestlasorpresa.nl

Dirigent – Emile Engel
Emile Engel studeerde piano aan het Twents Conservatorium te Enschede en koordirectie in Utrecht. Hij is als pianodocent verbonden aan de pianoschool Zutphen. Sinds 2002 is hij dirigent van Vocaal Ensemble Ex Arte en leidt hij de repetities met tomeloze energie en enthousiasme. Hij werkt gericht op klank, dictie en tekstbeleving. Zijn muziekkeuze is vaak verrassend en uitdagend. Als dirigent werkte hij met een groot aantal kamerkoren, ensembles en theater- en mannenkoren. Momenteel is hij naast dirigent van Ex Arte ook dirigent van het projectkoor Concentus-Cantzione te Zutphen, het jongenskoor Boys from Town te Zutphen en het Liemers Mannenkoor. Hij werkt samen met orkesten van naam als Concerto d’Amsterdam, Il Concerto Barocco en Die Neue Ruhr Kammerphilharmonie. Emile Engel concerteerde met bekende solisten als Hilde Coppé, Carolien Stam, Miranda van Kralingen, Margareth Beunders, Patrick Van Goethem, Jan Van Elsacker, Bernard Loonen, Frans Fiselier, Jelle Draaijer, Ernst Daniël Smid en vele anderen. Alhoewel klassiek opgeleid, heeft hij zich ook altijd met pop- en jazzmuziek beziggehouden. Hij geeft dan ook les in verschillende stijlen. Naast pianodocent in de lichte en klassieke muziek is hij dirigent van het symfonie orkest De Muze aan de Muzehof, Centrum voor de Kunsten te Zutphen. Emile Engel maakt sinds 1997 deel uit van het Simeonkwartet; een pianokwartet dat zich toelegt op het uitvoeren van muziek van de Nederlandse componist Simeon ten Holt. In 2007 werd in het kader van Sibu, culturele hoofdstad van Europa, in Roemenië een première gegeven van Canto Ostinato.

Comments are closed.